Κυριακή 15 Ιανουαρίου 2012

Εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση


Η Διαδικασία Εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση

Η διαδικασία εισαγωγής στην Ανώτατη Εκπαίδευση αρχίζει με τη συμμετοχή στις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Τη βαθμολόγηση των γραπτών ακολουθεί η συμπλήρωση των Μηχανογραφικών Δελτίων με τις προτιμήσεις των υποψηφίων και η τελική διαμόρφωση των Βάσεων Εισαγωγής σε Α.Ε.Ι. & Τ.Ε.Ι. από τα παραπάνω δεδομένα.
Η βαθμολογία στα μαθήματα που εξετάζονται γραπτά σε εθνικό επίπεδο – σε συνδυασμό με τους αντίστοιχους προφορικούς βαθμούς – καθορίζει το Γενικό Βαθμό Πρόσβασης και τα μόρια που συγκεντρώνει ο υποψήφιος για κάθε επιστημονικό πεδίο. Κάθε υποψήφιος συγκεντρώνει ένα σύνολο μορίων για τα Τμήματα κάθε επιστημονικού πεδίου, εκτός από εκείνα για τα οποία απαιτείται ειδικό μάθημα, όποτε το σύνολο των μορίων είναι διαφορετικό.
Η επιλογή των επιτυχόντων σε κάθε Τμήμα γίνεται κατά φθίνουσα σειρά μορίων, μέχρι τη συμπλήρωση του προκαθορισμένου αριθμού θέσεων του Τμήματος.
Σημείωση: 
Αν ο υποψήφιος έχει επιλέξει δύο επιστημονικά πεδία και θέλει να δηλώσει Τμήματα που είναι κοινά στα πεδία αυτά, τότε για την επιλογή του λαμβάνεται υπόψη το μεγαλύτερο από τα δύο σύνολα μορίων που συγκέντρωσε ο υποψήφιος στα δύο πεδία, ανεξάρτητα από το επιστημονικό πεδίο από το οποίο δηλώνονται τα Τμήματα στο Μηχανογραφικό Δελτίο (τα Τμήματα πρέπει να δηλώνονται μια μόνο φορά). Αντίθετα, αν υποψήφιος έχει δηλώσει ένα από τα δύο επιστημονικά πεδία στα οποία ανήκει ένα Τμήμα, τότε για την επιλογή του λαμβάνονται υπόψη μόνο τα μόρια του πεδίου αυτού.

Οι «διαχρονικές» Πανελλαδικές Εξετάσεις

Έχουν περάσει ήδη δέκα χρόνια από τη μεταρρύθμιση του 1999 που στόχευε στη ριζική αλλαγή του εξεταστικού συστήματος για την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αλλά και ταυτόχρονα στην αναβάθμιση του Λυκείου. Οι Δέσμες αντικαταστάθηκαν από τις Κατευθύνσεις, ενώ εκσυγχρονίστηκε το αναλυτικό πρόγραμμα και οι μέθοδοι διδασκαλίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, στα πλαίσια της σύγκλισης με τα ευρωπαικά πρότυπα.
Ένας από τους στόχους της εκπαιδευτικής αυτής μεταρρύθυμισης ήταν – και εξακολουθεί να είναι – η αυτοδυναμία του Λυκείου και η αποσύνδεσή του από τις Εξετάσεις. Στην πραγματικότητα όμως, οι αναγκαίες τροποποιήσεις του εξεταστικού συστήματος – μείωση των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων, κατάργηση των εξετάσεων στη Β΄Λυκείου κ.λπ. – σταδιακά αναίρεσαν σε μεγάλο βαθμό τη μεταρρύθμιση, οδηγώντας το σύστημα στο προηγούμενο «σημείο ισορροπίας» του.
Έτσι, οι Πανελλαδικές Εξετάσεις συνεχίζουν να αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα του Λυκείου και κομβικό σημείο για την πορεία και την επαγγελματική εξέλιξη των μαθητών, ενώ το εξεταστικό σύστημα παραμένει σημείο αντιπαράθεσης για τους εκπαιδευτικούς φορείς και συνεπώς το αντικείμενο του συνεχιζόμενου διαλόγου για την Παιδεία.
Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις είναι, αναμφισβήτητα, η μεγαλύτερη δοκιμασία για τους μαθητές, που – όχι αδικαιολόγητα – επικεντρώνουν την προσπάθειά τους προς την κατεύθυνση αυτή σε όλη διάρκεια του Λυκείου. Αποτελούν σχεδόν «εθνικό γεγονός». Παρόλα αυτά, παρέχουν έναν αντικειμενικό τρόπο αξιολόγησης για την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια και τα Τεχνολογικά ιδρύματα και είναι ένας από τους λίγους θεσμούς που αναμφίβολα μπορεί να χαρακτηριστεί αδιάβλητος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου